Split je najpoznatiji po svom povijesnom središtu, Dioklecijanovoj palači, sv. Duji i prekrasnoj rivi, ali i Park šuma Marjan je jedan od neizostavnih simbola grada.

No, Marjan nije samo mjesto za rekreaciju i opuštanje. On ima i značajan ekonomski utjecaj na grad. Prema procjenama, vrijednost nekretnina u blizini Marjana može biti i do 30% viša u odnosu na nekretnine koje smještene u betonskim kvartovima. Također, turisti koji posjećuju Split često posjećuju i Marjan, što doprinosi prihodima od turizma.

Istraživanje provedeno 2021. godine pokazalo je da turisti često ističu Marjan kao jedno od najljepših mjesta u Splitu i preporučuju ga kao “must-visit” lokaciju. Prema podacima Turističke zajednice grada Splita, u 2022. godini zabilježen je porast posjeta Marjanu za 15% u usporedbi s prethodnom godinom. To je dodatno potvrdilo važnost ovog parka za turizam grada.

Kako parkovi i zelenilo utječu na turizam i ekonomiju gradova?

  • Privlačenje turista: Vizualno privlačan grad je poput magneta za turiste. Zanimljive arhitektonske zgrade, uredno održavane zelene površine, atraktivni spomenici i čiste ulice privlače posjetitelje iz cijelog svijeta. Više turista znači veće prihode od turizma, što direktno utječe na gospodarstvo grada.
  • Povećanje vrijednosti nekretnina: Gradovi koji su vizualno ljepši često imaju više cijene nekretnina. Čistoća, održavanje i atraktivnost grada mogu podići vrijednost kuća i stanova, privlačeći pritom investitore.
  • Poticanje lokalne ekonomije: Uredan i atraktivan grad potiče ljude na trošenje. Udoban javni prostor može potaknuti ljude da više vremena provode vani, koristeći lokalne usluge i trgovine, što direktno utječe na lokalnu ekonomiju.
  • Poboljšanje kvalitete života: Lijepo uređen grad poboljšava kvalitetu života svojih stanovnika. Kada je grad uredan i atraktivan, ljudi se osjećaju sretnije, produktivnije i opuštenije. Sretni stanovnici su produktivniji i često su spremniji ulagati u svoju zajednicu.
  • Pozitivna percepcija grada: Estetika grada utječe na njegovu percepciju među stanovnicima i posjetiteljima. Gradovi koji se brinu o svom izgledu stvaraju pozitivan imidž, što može potaknuti dodatne turiste, investicije i poslovne prilike.
  • Održivost i ekologija: Estetika grada često je povezana s održivim praksama, poput zelenih površina, recikliranja i energetske učinkovitosti. Ove prakse ne samo da poboljšavaju izgled grada, već također smanjuju troškove, privlače ekološki svjesne turiste i doprinose dugoročnoj održivosti grada.
  • Kultura i identitet grada: Estetika je ključna za očuvanje i prezentaciju kulturnog identiteta grada. Gradovi koji njeguju svoju povijest, umjetnost i kulturu privlače turiste zainteresirane za kulturni turizam, a istovremeno poboljšavaju kvalitetu života svojih stanovnika.

Kako održavati vizualno lijepe gradove?

Zelene površine su neizostavan dio urbanog okruženja, a da bi gradovi ostvarili sve prednosti zelenih površina, potrebno je osigurati njihovo održavanje i zaštitu. U Splitu postoje inicijative i projekti usmjereni na očuvanje Marjana, uključujući i oni koje provode lokalne nevladine organizacije. Takvi napori pomažu da Marjan ostane zelena oaza za buduće generacije stanovnika i posjetitelja Splita.

Ulaganje u zelene površine nije samo investicija u ljepši i zdraviji grad, već i u njegovu budućnost.